Totuşi, atât comerţul electronic, cât şi cel tradiţional presupun parcurgerea aceloraşi etape generale: atragerea cumpărătorilor, derularea comenzii (selectarea produselor transmiterea comenzii), efectuarea plăţii, livrarea bunurilor sau serviciilor şi serviciile post-vânzare. Tabelul de mai jos prezintă succint câteva elemente care aparţin fiecăreia dintre etapele menţionate. Din acest tabel se pot desprinde atât asemănări, cât şi deosebiri între cele două tipuri de comerţ: comerţul tradiţional şi comerţul electronic.
Tabel 1: Etapele comerţului tradiţional şi ale comerţului electronic
Etapă | Comerţ tradiţional | Comerţ electronic |
Atragerea cumpărătorilor | Bannere, flyere, televiziune etc. | Bannere, flyere, televiziune, bannere web, mesaje email, |
Derularea comenzii | Interacţionarea fizică şi directă între vânzător şi cumpărător pentru a da comanda, crearea unui coş fizic de cumpărături, posibilitatea adăugării şi eliminării fizice unor produse din coş | Mecanisme virtuale pentru crearea comenzii, transmiterea virtuală a comenzii către comerciant, modificarea ordinului de cumpărare pe cale electronică şi constituirea unui coş de cumpărături virtual |
Efectuarea plăţii | Plată cu numerar, ordine de plată, cărţi de credit, cecuri | Plată utilizând mijloace electronice şi bani virtuali |
Livrarea bunurilor sau serviciilor | Livrarea în formă fizică bunurilor, care pot fi atât fizice (cărţi, produse electronice), cât şi digitale (software pe suport CD) | Livrarea electronică a bunurilor sau serviciilor (cărţi electronice, bilete de avion electronice, software, servicii de consultanţă) |
Serviciile post-vânzare | Servicii post-vânzare off-line | Servicii post-vânzare off-line sau on-line, în funcţie de natura bunului sau serviciului achiziţionat în prealabil: fizic sau electronic |
Sursă: exemplificare adaptată etapelor oferite de Roşca, Ion Gh., Comerţul electronic. Concepte, tehnologii şi aplicaţii, Editura Economică, Bucureşti 2004, pg. 42-43
După cum sugerează şi tabelul de mai sus, anumite elemente care aparţin comerţului tradiţional se regăsesc şi în comerţul electronic, iar anumite elemente care aparţin prin excelenţă domeniului virtual se pot regăsi secvenţial în cadrul comerţului tradiţional. Aşadar, se poate vorbi despre un comerţ tradiţional, pur fizic, despre un comerţ mixt (lansarea comenzii pe Internet sau prin telefon, transportul fizic sau electronic al bunului achiziţionat, în funcţie de natura bunului şi plata prin forme tradiţionale de plată, de genul mandatului poştal, sau plăţii ramburs, ordinului de plată) şi despre un comerţ pur electronic (cumpărarea, respectiv vânzarea de bilete electronice prin Internet, biletele fiind de fapt un cod transmis pe adresa de email; plata se efectuează prin soluţii Internet securizate).