sâmbătă, 15 ianuarie 2011

Diferenţe între comerţul electronic şi comerţul tradiţional - partea 2


De asemenea, printre piedici se pot număra: securitatea tranzacţiilor, acceptarea noilor modalităţi de plată lipsa încrederii şi mentalitatea utilizatorului (inclusiv confidenţialitatea datelor şi anonimatul), generalizarea infrastructurii de telecomunicaţii adecvate (lărgimea benzii), costurile investiţiei, cadrul legislativ şi normativ special şi aspectele lingvistice şi culturale.

Cel mai mare obstacol în calea dezvoltării comerţului electronic îl reprezintă, totuşi, lipsa promovării acestuia. Extrem de puţini consumatori cunosc faptul că pe Internet se pot efectua plăţi cu cardul şi încă mai puţini cunosc detaliile despre condiţiile de securitate ale acestor tipuri de tranzacţii online. În plus, românii cunosc foarte puţine lucruri despre diversele moduri de utilizare a cardului bancar. Marea parte a tranzacţiilor cu cardul (circa 90%) se rezumă la retragerea de numerar de la ATM-uri şi nicidecum la plăţi sau alte operaţiuni. Slaba promovare poate fi imputată atât băncilor, care oferă infrastructura pentru aceste plăţi, cât şi antreprenorilor din domeniului comerţului electronic. Adesea, firmele de comerţ electronic nu îşi stabilesc obiective strategice pentru anumite orizonturi de timp şi nici nu au un plan de afaceri care să vizeze promovarea instrumentelor pe care clienţii le au la dispoziţie pentru a putea cumpăra de pe Internet.

În acest context al slabei promovări trebuie menţionat că învăţământul actual din România nu ţine pasul cu tehnologia, care se dezvoltă rapid în comparaţie cu programele şcolare. În plus, terenul nu este suficient de propice dezvoltării acestui domeniu pe de-o parte din cauza faptului că nu există proiecte la nivel naţional, în special de tip guvernmanetal, care să sprijine comerţul electronic prin programe menite să dezvolte infrastructura în domeniul comunicaţiilor şi să aplice anumite măsuri fiscale în domeniu, iar pe de altă parte din cauza lipsei tradiţiei comerţului la distanţă, de tipul comenzilor prin poştă, MultiLevelMarketing, vânzările la uşă etc., care s-au dezvoltat preponderent în Vest.

Cum 46% din populaţia ţării trăieşte în mediu rural, unde calculatoarele au pătruns foarte timid, utilizarea cardului în acest mediu este aproape inexistentă, cu atât mai mult în scopul de a efectua plăţi pe Internet. Slaba dotare a populaţiei cu PC-uri sau alte mijloace de tehnică face ca piaţa comerţului electronic să fie încă slab dezvoltată.